auto w firmie, samochód w firmie, samochód prywatny w firmie, samochód firmowy
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 30 (967) z dnia 15.04.2013

Kary dla użytkowników viaBOX

System elektronicznego poboru opłat viaTOLL obowiązuje na określonych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jest on obowiązkowy m.in. w odniesieniu do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Kierowcy poruszający się tego rodzaju pojazdami muszą przywiązywać dużą wagę do sprawności urządzeń viaBOX w swoich pojazdach, bowiem kary za nieprawidłowe użytkowanie urządzeń pokładowych i uchybienia w regulowaniu opłat elektronicznych są wysokie.


Dla kogo viaTOLL?

System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Do pojazdów tych zaliczają się w szczególności:

  • samochody ciężarowe (zarówno dwu-, jak i trzyosiowe) oraz samochody ciężarowe z przyczepą o dmc powyżej 3,5 tony,
     
  • ciągniki siodłowe oraz ciągniki siodłowe z naczepą i/lub przyczepą o dmc powyżej 3,5 tony,
     
  • samochody osobowe z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.


Do zapłaty nałożonej kary zobowiązany jest kierowca, a nie przedsiębiorca go zatrudniający.


Od 1 czerwca 2012 r. z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu ponoszenia opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.


Kto kontroluje?

Uprawnienia do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej posiadają:

  • funkcjonariusze Policji,
     
  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego,
     
  • naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych,
     
  • funkcjonariusze Straży Granicznej.

Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej prowadzona jest w dwóch formach. Pierwsza z nich to tzw. kontrola stacjonarna, która prowadzona jest za pomocą stacjonarnych bądź przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Natomiast drugi rodzaj to kontrola mobilna, czyli bezpośrednio przeprowadzana przez kontrolującego.

Kary pieniężne nakładane są w drodze decyzji administracyjnej. Decyzji tej nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Kierowca mający miejsce stałego zamieszkania w kraju uiszcza karę w terminie do 21 dni od dnia jej nałożenia oraz zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania dowodu jej zapłaty organowi, który ją nałożył.


Reklamacje

Niedawno bardzo głośno było o przypadkach, kiedy kierowcy otrzymywali kary za nieuregulowanie opłat. Wynikało to z faktu, że system rejestrował kilka przejazdów, gdy dany pojazd tylko raz przejeżdżał pod bramką.

Należy pamiętać, że kierowcom przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Reklamacja może dotyczyć nie tylko błędnie naliczonej opłaty, ale np. błędnego doładowania urządzenia pokładowego, czy jego nieprawidłowego działania.

Składając reklamację najlepiej skorzystać z gotowego formularza "Zgłoszenia problemu", który dostępny jest w Panelu Obsługi Klienta (dostępny po zalogowaniu na stronie internetowej: www.viatoll.pl). Zgłoszenia można również dokonać pisemnie, faksem czy mailem. Każdorazowo powinno ono zawierać dane identyfikacyjne użytkownika, tj. identyfikator umowy i/lub identyfikator klienta. Przy czym reklamacje finansowe przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej na wypełnionym i podpisanym formularzu reklamacyjnym.

Wysokość nakładanych kar

Rodzaj wykroczenia

Wysokość
kary

Przejazd po drodze krajowej, za który pobiera się opłatę elektroniczną, bez uiszczenia tej opłaty

3.000 zł

Przejazd po drodze krajowej, za który pobiera się opłatę elektroniczną, bez uiszczenia tej opłaty w pełnej wysokości

1.500 zł

Niewłączenie urządzenia viaBOX podczas przejazdu po drodze, na której pobiera się opłatę

3.000 zł

Wprowadzenie do urządzenia viaBOX nieprawidłowych danych o rodzaju pojazdu

1.500 zł

Używanie urządzenia viaBOX niezgodnie z przeznaczeniem

1.500 zł

Przejazd po drodze z niesprawnym urządzeniem viaBOX

3.000 zł

 

Informacje wymagane podczas składania reklamacji
Przedmiot reklamacji

Informacje wymagane

Nieprawidłowe działanie viaBOX, viaAUTO

W zgłoszeniu należy podać:

- datę,
- przybliżony czas przejazdu,
- odcinek,
- nr drogi, gdzie sytuacja miała miejsce

Brak doładowania konta użytkownika

Płatność gotówką:
- oryginał/kopia paragonu potwierdzającego doładowanie konta/opłatę za przejazd,
- data,
- informacja o miejscu zdarzenia,
- kwota doładowania/opłaty za przejazd

Płatność kartą płatniczą/kartą flotową:

- 4 ostatnie cyfry karty, którą dokonana była płatność,
- data,
- informacja o miejscu zdarzenia,
- kwota doładowania/opłaty za przejazd

Błędne doładowanie konta użytkownika

Błędnie naliczona opłata

Zwrot salda z umowy

- informacje o sposobie płatności za ostatnie doładowanie (gotówka lub karta - 4 ostatnie cyfry karty)

Zwrot kaucji za urządzenie viaBOX*

- data dokonania zwrotu urządzenia,
- sposób płatności za urządzenie (gotówka lub karta - 4 ostatnie cyfry karty)
* W celu uzyskania zwrotu kaucji niezbędne jest zwrócenie urządzenia do:

 

   - Punktu Obsługi Klienta w przypadku kont z odroczoną płatnością (post-pay),

   - dowolnego Miejsca Obsługi Klienta w przypadku kont przedpłaconych (pre-pay)

źródło: www.viatoll.pl

www.AutowFirmie.pl - Opłaty za firmowe samochody:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

czerwiec 2022
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Bezpłatny egzemplarz
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.