Gazeta Podatkowa nr 74 (1636) z dnia 16.09.2019
Opodatkowanie podatkiem transportowym przyczep i naczep
Na potrzeby podatku od środków transportowych ustalenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów następuje poprzez zsumowanie dopuszczalnej masy całkowitej naczepy oraz masy własnej ciągnika siodłowego. Z tym, że nie chodzi tu o ciągnik siodłowy, który posiada podatnik lub inny podmiot i który w danym momencie może ciągnąć naczepę, lecz o potencjalny najmniejszy pojazd silnikowy, który zgodnie z odpowiednimi przepisami może ciągnąć określoną naczepę.
O CO PYTAŁ PODATNIK?
Wnioskodawcą jest spółka prowadząca działalność finansową m.in. w zakresie zawierania umów leasingu operacyjnego i finansowego. Zamierza zawrzeć umowy leasingu z klientami, których przedmiotem będą naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 30.000 kg. Wnioskodawca zasadniczo nie będzie właścicielem ciągników siodłowych przeznaczonych do ciągnięcia tych naczep (nie będzie ich finansować). Korzystający, niebędący właścicielem naczep wskazał, że częścią zespołu pojazdów będzie ciągnik o dmc 18.000 kg i dmc zespołu pojazdów 40.000 kg.
W związku z tym wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, w jaki sposób należy określić dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, która stanowi parametr determinujący stawkę podatku od środków transportowych dla naczepy.
W opinii spółki, ustalając podstawę opodatkowania naczep podatkiem od środków transportowych, podatnik powinien zliczyć dmc naczepy i masę własną posiadanego/wykorzystywanego ciągnika siodłowego.
ZDANIEM PREZYDENTA MIASTA:
Prezydent Miasta Poznania uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę.
Wskazał, że w myśl przepisów art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton,
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,
3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,
5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
7) autobusy.
Na podstawie przywołanego przepisu wskazał, że w przypadku przyczep i naczep ustawa zawiera sformułowanie "które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą", oznacza, że pojazd silnikowy należy brać pod uwagę jedynie przy ustalaniu dmc przyczepy/naczepy dla celów podatkowych.
W opinii Prezydenta Miasta Poznania prawidłowe opodatkowanie naczep podatkiem od środków transportowych wymaga ustalenia ich dopuszczalnej masy całkowitej z pojazdem silnikowym, tzn. z ciągnikiem siodłowym będącym w stanie pociągnąć daną naczepę i poruszać się razem z nią w zespole pojazdów.
(interpretacja indywidualna Prezydenta Miasta Poznania z dnia 20 maja 2019 r., nr Fn-XIV.310.2019)
www.AutowFirmie.pl - Opłaty za firmowe samochody:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|